Dimensions del diàleg

Elegeixo el microvídeo Dimensions/possibilitats de diàleg, per presentar l'artista i creador cinematogràfic txec Jan Švankmajer, conegut pel seu treball creatiu de temàtica principalment surrealista.




Jan Švankmajer  fou educat en la tradició del teatre txec de titelles, estudià a la Universitat d'Arts Aplicades de Praga i més tard al Departament de Titelles a la Acadèmcia de Praga de les Arts Escèniques. Contribuí al film Doktor Faust de 1958 d'Emil Radok i continuà treballant per al Semafor Theatre de Praga on va fundar el Teatre de Màscares.
La seva obra mostra  la funció terapèutica, transgressora i resistent que va assumir l’art a l’altra banda del Teló d'acer. El treball de Jan s’alimenta de nombroses fonts des de l’hermenèutica fins a André Breton, passant pel simbolisme, o els textos de Sade o Carroll. La incomunicació, la burocràcia, el sexe, els processos digestius, l’escatologia, el terror, la descomposició, la mort, l’absurd i l’humor negre són alguns dels elements temàtics centrals de les seves pel·lícules.


 
                


Mirada, mirades...
Un gest, un desig contingut.
Un fondre'm amb el teu cos, un amargar-me amb tu.
Una indiferència que em estar vital, 
Un rastre comú que busca, un rebuig, una insistència.
Una fúria  que em genera un descontrol.
Un esfumar-se, un retornar a l'origen